Monday, May 5, 2014

Cakap benda yang baik atau berdiam diri

Beriman kepada Allah dan hari akhirat amalan yang baik, muliakan jiran, muliakan tetamu.

Perawi-perawi hadis. Iman Muslim dari gurunya Harmalah bin Yahya bin Abdullah bin Harmalah. Murid kepada iman Syafie. Syafie meninggal tahun 4-5 Hijrah. Hadis dari Ibn Wahab diambil semua kecuali 2 atau tiga hadis sahaja yang tidak diambilnya. Ibn Wahab lebih mengetahui hari kiamat dari orang yang meninggal dunia kerana sedih bila diceritakan tentang hari akhirat dan sampai kembali ke rahmatullah. Berjaga malam @ berjihad di jalan Allah 1/3, 1/3 mengajar. 1/3 mengerjakan haji sebanyak 36 kali. Ibn Wahab suka menghukum diri sendiri dalam bab mengumpat. Dia akan menghukum diri berpuasa sebagai tebusan mengumpat. Dia akan sedekah sebanyak 1 dirham.
Abdullah bin Wahab.

Hukum diri kita bila buat dosa, solat sunat dua rakaat sebagai tebusan kesalahan. Atau solat witir 5 rakaat.

Imam Ahmad menyatakan Yunus ada catat semua apa yang dikatakan oleh Ibn Syiham Az-Zuhri (Muhammad bin Muslim). Makmar lebih banyak hafal hadis. Az-Zuhri banyak belajar dari Abu Anas. Al-Lais ramai anak murid tapi tak aktif, sebab itu tiada mazhab nya.

Abdullah bin Amru mencatat semua hadis Nabi. Abu ghurairah banyak menghafal.

Imam Bukhari sangat respect kepada Ali bin Almali kerana dia dapat huraikan segala sanad hadis. Az-Zuhri imam yang paling fakih. Imam Tarmizi anak murid yang terhebat iman Nawawi. 

Belajar adab lebih diutamakan. Az-Zuhri mentakrifkan erti zuhud. Dapat benda yang baik bersyukur, dapat benda yang haram berdukacita. 

"Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat dia akan Ucapkan benda yang baik atau berdiam diri."

Permulaan dan pengakhiran adalah hari akhirat. Persediaan dalam hari akhirat adalah keimanan keseluruhannya beriman kepada Rasul, malaikat, syurga-neraka, qada' dan Qadar.

Siapa yang mendiamkan diri sekurang2 ada dua. Usmu' . Uskut. Assumtu dan Assukut. Assukut berdiam diri walaupun dia mampu bercakap. Assmuntu termasuk orang yang tidak mampu bercakap.
Semua kena diam termasuk cakap, bahasa isyarat, jeling, taip sms, Twitter, instagram dsb.

Assumtu cakap benda yang baik dan diam bercakap benda yang buruk.

Ustaz Yahya Othman, murabbi mendidik. Datuk ustaz Yahya Othman adalah tokoh dakwah yang disegani dan pemimpin parti PAS dari Machang, Kelantan. PAS menobatkan beliau sebagai Murabbi PAS sepanjang zaman.

Beliau bekas setiausaha pertama Majlis Syura Ulama PAS dan menjadi AJK PAS Pusat dan AJK Dewan Ulama’ PAS Pusat; YDP PAS Machang selama tempoh lebih kurang 20 tahun.

No comments: