Thursday, September 12, 2013

Kenangan Menguncup Hajarul Aswad - Jun 2013

Menguncup Hajarul Aswad merupakan kenagan paling manis semasa berada di Masjidil Haram. Kaabah terdapat satu penjuru lampu hijau terdapat Hajarul Aswad dimana mermulanya tawaf.

Merupakan idamanku untuk menguncupnya tapi malangnya disebabkan terlalu ramai manusia berasak-asak menyebabkan aku memendamkan saja hasratku untuk menguncupnya.

Alhamdulillah syukur, masa ku di Mekah dipanjangkan dari hari Khamis ke hari Sabtu bermula dari hari Jumaat (dalam perjalanan dari Malaysia). Ingatkan dah tak sempat solat jumaat di Mekkah, rupanya doaku dimakbulkanNya sempat solat Jumaat di Mekah. Sebelum solat jumaat, aku datang awal sejam dan tawaf sunat. tapi belum sempat menghabiskan tawafku yang ke empat saf sudah dibentuk. Saf pertama sudah penuh. Maka aku memasuki saf yang kedua betul2 dekat dengan hajarul Aswad. Sebelum ini aku dah ushar setiap kali solat, bila imam bagi salam bermulalah orang mengerumuni hajarul aswad. Inilah peluang aku untuk menciumnya hari ini. Kebetulan tempat saf ku berhenti ada seorang teman yang juga datang Umrah bersama dengan Muhammadiyah Travel. Dia bertanyakan samada aku dah cium ke belum. Aku menyatakan aku belum cium, aku menanyakan kepadanya. Katanya dia dah cium. Dia memberi perangsang kepada ku supaya mencium nanti bila imam bagi salam dalam solat jumaat nanti.

Bila imam bagi salam kedua dengan pantas aku menyerbu ke hajarul aswad tapi jauh sedikit di sebelah kiri kira-kira satu depa dari Hajarul Aswad. Ada orang penuh mengerumuni tidak menghiraukan kopiah ku dah hilang, cermin mataku dan serban tercabut dan sempat ku pegang dengan tangan. Tiba-tiba terdetik hatiku untuk membongkokkan badan dan aku menyusuri kain kaabah dari bawah orang ramai yang berdiri dan ternyata aku dah berhadapan dengan Hajarul Aswad dan terus menguncupnya. Sekali kucup saja, hatiku menyentakkan supaya beri peluang kepada orang lain. aku terus keluar dari kepungan orang ramai itu dengan melonjakkan diri dan minta orang memberi laluan. Alhamduliaah semua dimudahkanNya.

Aku bersyukur, kemuadian meneruskan tawaf lagi empat pusingan dan solat sunat dibelakang sikit makam Ibrahim.
















No comments: